El congrés Tomorrow.Mobility 2024 ha estat testimoni d'una interessant ponència en la qual Júlia Farré, directora de desenvolupament de negoci de Moventis, ha explorat com optimitzar la combinació de bicicletes i autobusos en les xarxes de transport públic. Sota el títol Optimizing Bicycle-Bus Combination in Public Transport Networks, Farré ha repassat la història i evolució de tots dos modes de transport, destacant els beneficis i desafiaments d'integrar-los per a maximitzar l'eficiència del sistema.
El transport amb autobús té una llarga trajectòria que es remunta als anys 1820, quan van començar a sorgir les primeres xarxes organitzades a Anglaterra i França. Cal recordar que Moventis va iniciar operacions en aquest àmbit en 1923 amb una línia urbana a Sabadell. D'altra banda, els sistemes de bicicletes compartides van sorgir formalment en els anys 2000, encara que s'ha experimentat amb ells des de molt abans, des dels anys 60. En aquest sentit, Moventis es va posicionar com a pioner en aquest sector en 2015 en llançar el sistema de bicicletes compartides de Hèlsinki, amb 500 unitats.
Farré ha volgut subratllar l'impacte dels serveis de bicicletes compartides en les xarxes d'autobusos, assenyalant que, encara que resolen problemes com l'accés de primera i última milla (especialment en àrees interurbanes), també poden competir amb els autobusos en distàncies curtes i mitjanes. Aquest fenomen pot ser disruptiu, però una correcta integració entre totes dues modalitats pot transformar aquesta competència en complementarietat, maximitzant el nombre total d'usuaris i reduint costos operatius.
En aquest context, la ponent ha destacat el paper fonamental de les Autoritats de Transport Públic (Ptes, per les seves sigles en anglès), que han d'establir una visió multimodal clara i fomentar la cooperació entre operadors per a aconseguir objectius de sostenibilitat i eficiència. També ha ressaltat la necessitat de contractes multimodals amb operadors de transport públic (PTOs) que optimitzin xarxes combinades, com demostra Moventis en diverses ciutats franceses.
Un exemple rellevant és Niort, que amb 125.000 habitants ha integrat una xarxa de 12 línies urbanes, 7 interurbanes, serveis escolars i de mobilitat reduïda, 150 bicicletes compartides i 1.200 de lloguer a llarg termini, sota un contracte únic. Per part seva, en Montbéliard, una extensa àrea de 140.000 habitants, Moventis gestiona des de 2017 una xarxa que inclou línies urbanes, autobusos BRT i un esquema de 120 bicicletes de lloguer. Aquí, la integració inclou tarifes unificades, descomptes per a usuaris de tots dos sistemes i opcions per a portar bicicletes en autobusos.
A Clarmont-Ferrand, la combinació de gestió directa d'autobusos i outsourcing de bicicletes demostra una altra alternativa. Moventis, mitjançant la seva filial Inurba Mobility, opera 680 bicicletes compartides i 1.200 de lloguer, mentre que el sistema d'autobusos és gestionat per T2C. El sistema C-Vélo ha aconseguit un notable augment d'usuaris, i un esquema de MaaS (Mobility as a Service) ha integrat posteriorment tots dos modes en una única plataforma de dades.
Farré ha conclòs la seva intervenció emfatitzant que la cooperació ideal entre Ptes i PTOs requereix contractes integrats, sistemes tarifaris unificats i sinergies operatives, tot això orientat a maximitzar la captació d'usuaris, reduir costos i simplificar la gestió. La integració bicicleta-autobús no sols millora la mobilitat de les ciutats, sinó que també reforça el compromís amb la sostenibilitat i l'eficiència operativa.