El Transport Urbà Comarcal incorpora avui deu autobusos 100% elèctrics que s'integraran en els pròxims dies a la flota. En l'acte de presentació de les noves villavesas, celebrat en les cotxeres del TUC, han intervingut la delegada del Govern a Navarra, Alicia Echeverría; la directora general de Transports i Mobilitat Sostenible del Govern de Navarra, Berta Miranda; el president de la MCP, David Campión i el director general del Grup Moventis, Juan Giménez.

Els deu vehicles presentats avui són del model ‘Irizar ieTRAM 12’ de 12 metres de longitud, exactament iguals a l'autobús presentat el passat mes de setembre de 2023 i als nou presentats al febrer d'enguany. Els vehicles presenten un disseny avantguardista amb estètica de tramvia, estan dotats de bateries d'última generació Irizar de 430 kWh i equipats amb motors amb una potència màxima de tracció de 240 kW. La potència de càrrega és de 100 kW i la càrrega es realitza en menys de 5 hores. Cada bus compta amb una capacitat d'energia embarcada que garanteix una prestació de servei mínim de 16,5 hores.

Cada vehicle té una capacitat per a 74 persones, compta amb tres portes lliscants –tipus tren–, 26 seients (4 d'ells per a persones amb mobilitat reduïda), dues zones per a cadires de rodes i cotxets i doble rampa d'accés per a cadires de rodes (elèctrica + manual).

Com a exemple de la tecnologia que incorpora aquest model de vehicle cal assenyalar que, en lloc de miralls retrovisors, compta amb dues càmeres digitals que projectaran les seves imatges en les pantalles situades en el lloc de conducció, la qual cosa garanteix una excel·lent visibilitat en totes les condicions d'il·luminació. A més, en els nous vehicles es dona rellevància a la seguretat passiva de l'entorn amb els sistemes ADAS (Sistemes Avançats d'Ajuda a la Conducció) que contribueixen a minimitzar situacions de risc que poguessin sorgir durant la conducció.

Aquests nous autobusos 100% elèctrics se sumen als 16 autobusos elèctrics ja existents: sis que han operat en la línia 9 des de l'any 2019 i els busos presentats els passats mesos de setembre i febrer, destinats principalment a les línies 2, 3, 12 i 21.

Nuevas villavesas TUC 270624 01

Instal·lació de càrrega
Cal recordar que per a la càrrega dels nous busos l'any passat van ser instal·lats en la nau de les cotxeres del TUC deu equips de càrrega rectificadors de 180 kW que alimenten a 10 dispensadors amb doble sortida, que permeten cadascun d'ells la càrrega simultània de dos autobusos: 90 kW cadascun o d'un només a la màxima càrrega que permeti el vehicle (fins a 180 kW).

Per a alimentar a aquests equips es va habilitar una línia de mitja tensió de 13,2 kV des del centre de transformació existent en la campa de les cotxeres fins a un nou centre de transformació de 2.500 kVA instal·lat a l'interior de la nau al costat dels rectificadors.

La instal·lació compta amb una plataforma Bia Cloud que permet gestionar la càrrega de vehicles monitorant en temps real i gestionant el procés de càrrega de manera remota, de manera intel·ligent i utilitzant tecnologies d'aprenentatge automàtic.

Irizar 24

Fons ‘Next Generation EU’
L'adquisició dels nous vehicles s'ha realitzat gràcies als fons europeus dirigits a la transformació sostenible del Transport Urbà pels quals la Mancomunitat de la Comarca de Pamplona va rebre del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible (MITMA) 4,9 milions d'euros. La proposta de la MCP contemplava l'adquisició de 20 autobusos elèctrics de 12 metres (ajuda de 4 milions d'euros) i la instal·lació de 20 punts de càrrega lenta de 90 kw cadascun i adaptació de cotxeres per a aquest fi (ajuda de 910.580 euros).

Concretament, el preu de cada vehicle és de 498.000 euros i la subvenció del MITMA dins del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència ascendeix a 200.000 euros per vehicle. Quant a la xarxa de recàrrega elèctrica, la redacció de projecte, subministrament i instal·lació de 20 punts de recàrrega i infraestructura necessària en cotxeres va ser adjudicada a Iberdrola per 811.232,96 euros. La subvenció del MITMA ha cobert el 90% d'aquest cost.

Cal recordar que, com a resposta a la crisi causada per la pandèmia, el Consell Europeu va aprovar al juliol de 2020 la creació dels fons ‘Next Generation EU’, un pla d'estímul econòmic finançat per la Unió Europea. Dotat amb 750.000 milions d'euros, la lluita contra el Canvi Climàtic i la descarbonització havia de representar com a mínim el 35% de les actuacions. D'aquestes xifres, a Espanya li van correspondre 140.000 milions d'euros en transferències i crèdits. Les ajudes a Entitats Locals per a la implantació de zones de baixes emissions i la transformació digital i sostenible del transport urbà suposen 1.000 milions d'euros corresponents als plans de recuperació. El repartiment es va destinar a impulsar projectes de mobilitat sostenible en 170 municipis espanyols amb més de 50.000 habitants, capitals de província i municipis amb entre 20.000 i 50.000 habitants, així com a dos ens supramunicipals: la Mancomunitat de la Comarca de Pamplona i l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

Pla d'energies menys contaminants
La implantació de la mobilitat elèctrica en el transport urbà porta aparellada grans avantatges mediambientals. A més de no emetre gasos nocius per a la salut humana vinculats a la crema del gasoil, els nous vehicles són molt més silenciosos, amb el que també contribueixen a atenuar el soroll en els entorns urbans.

En 2021 la MCP va aprovar l'II Pla d'energies menys contaminants del TUC per a la progressiva substitució d'autobusos contaminants. En conseqüència, la MCP ja no incorpora més autobusos de gasoil i contínua amb l'abandó progressiu d'aquest combustible en la flota del Transport Urbà. Cal recordar que entre 2022 i 2023 la MCP va incorporar 13 autobusos propulsats per gas natural comprimit (GNC) i 6 híbrids GNC-elèctrics, en tots els casos amb gas de Garantia d'Origen Renovable (GdO). A aquests ara se sumen els nous busos 100% elèctrics. Amb aquestes decisions la Mancomunitat s'encamina cap al seu objectiu general de ser ‘Neutra en Carboni en 2030’. Des de 2014, gràcies a tots els busos de baixes emissions, s'ha evitat el consum de 3 milions de litres de gasoil.

Una flota temporal de 173 vehicles
Els deu vehicles 100% elèctrics s'incorporaran en els pròxims dies a la flota i està previst que prestin servei diürn complet en les línies L2 (Sant Ignasi – Etxabakoitz), L3 (Circular oest: centre – Ansoáin) i L21 (Circular est: centre – Ansoáin). Fins que finalitzin les festes de Sant Fermín no es procedirà a la retirada de cap vehicle, per la qual cosa la flota tindrà de manera temporal 173 vehicles. Aquesta xifra serà revisada després de les festes. L'edat mitjana transitòria serà de 6,79 anys, mancant donar de baixa els autobusos més antics després de les festes.

Del total d'aquesta flota temporal, 64 vehicles són articulats (18 metres), 107 de 12 metres i dos de 10 metres. Cal assenyalar que amb la incorporació dels nous vehicles el Transport Urbà Comarcal compta amb 66 vehicles híbrids dièsel-elèctrics, 26 elèctrics i 19 propulsats per gas d'origen renovable, la qual cosa suposa que el 64% de la flota estigui integrada per vehicles ambientalment eficients.

En dates pròximes es procedirà a la incorporació de sis nous vehicles propulsats per GNC amb Garantia d'Origen Renovable (dos articulats i quatre rígids) en substitució d'altres sis vehicles de tecnologia dièsel, amb el que es farà un nou pas en la renovació ambientalment eficient de la flota.

En la presentació d'aquest matí s'ha destacat la bona marxa del servei TUC. En 2023 es va batre el rècord històric de persones viatgeres, amb 42,6 milions. A més, s'ha precisat que fins a juny d'enguany ja s'havien registrat un increment de 1,2 milions de persones viatgeres respecte a l'any passat en aquestes dates.

divendres, juny 28, 2024
0