En un acte celebrat en les cotxeres del Transport Urbà Comarcal, la Mancomunitat de la Comarca de Pamplona ha presentat els primers 13 nous autobusos propulsats per gas natural comprimit (GNC) amb Garantia d'Origen Renovable (GdO) que formen part de la flota del Transport Urbà Comarcal. Així mateix, ha estat presentada la nova instal·lació de subministrament de gas natural per a la flota del TUC.

En l'acte han intervingut la directora general de Transports i Mobilitat Sostenible del Govern de Navarra, Berta Miranda, el president de la MCP, David Campión i el director general de Moventis, Juan Giménez.

 

ÚLTIMS VEHICLES DE GASOIL
Els autobusos presentats són els primers propulsats per GNC que s'incorporen a la flota del Transport Urbà Comarcal després que la MCP aprovés en 2021 l'II Pla d'energies menys contaminants del TUC per a la progressiva substitució d'autobusos contaminants. En conseqüència, la MCP ja no incorporarà més autobusos de gasoil i comença a abandonar progressivament aquest combustible en la flota del Transport Urbà. Cal ressenyar que el gasoil ha estat el combustible utilitzat de manera ininterrompuda com a propulsor de les villavesas des de la posada en marxa d'aquest servei en 1929, fa més de 90 anys.

L'abandó del gasoil i la incorporació de nous autobusos moguts amb Gas d'Origen Renovable compleix una doble finalitat: d'una banda, les noves villavesas seran “vehicles nets” sense afecció a la qualitat de l'aire urbà, avançant-se a la delimitació de la Zona de Baixes Emissions de Pamplona i, d'altra banda, seran “neutres en carboni” ja que en utilitzar gas amb garantia d'origen renovable es consumirà un combustible equivalent a un volum igual de biometà injectat en la xarxa. Amb aquest important pas, la Mancomunitat s'encamina cap al seu objectiu general de ser ‘Neutra en Carboni en 2030’, sent la primera entitat local de l'estat a utilitzar gas d'origen renovable com a combustible dels autobusos.

Des que l'any 2014 la Mancomunitat va començar a mesurar i a certificar la petjada de carboni dels seus serveis, l'impacte d'aquesta en el Transport Urbà Comarcal s'ha reduït ja un 16% fins a l'any 2021 (de 14.291,4 a 12.001,5 tCO2eq).

 

ECONOMIA CIRCULAR. ELS RESIDUS URBANS MOURAN ELS AUTOBUSOS
A més, al llarg dels pròxims anys serà la Mancomunitat la que generi el seu propi biometà, tant a partir dels llots de la EDAR de Arazuri, com del tractament de la matèria orgànica dels residus urbans en el nou Centre Ambiental de Imárcoain. Aquest projecte s'emmarca en les polítiques d'economia circular a escala local, de manera que aquest biometà amb origen en els residus de la Comarca de Pamplona serveixi de combustible per a les flotes dels vehicles pesants de la Mancomunitat: els autobusos del TUC, els camions de recollida d'escombraries i els vehicles de manteniment del Cicle Integral de l'Aigua.

Una vegada conclòs aquest projecte, la totalitat dels residus orgànics serviran com a base energètica per a moure les flotes d'autobusos i camions de residus, abans de procedir al seu compostatge amb finalitats agrícoles.

 

NOVA INSTAL·LACIÓ DE SUBMINISTRAMENT DE GAS
Una altra de les novetats presentades ha estat la instal·lació de subministrament de gas situada en la campa exterior de les cotxeres que permetrà repostar als nous busos propulsats per GNC.

El sistema obté el gas de la xarxa de Nedgia, distribuïdora de gas del grup Naturgy, i estabilitza la pressió abans d'elevar-la mitjançant els compressors fins a 250 bars. Posteriorment el gas es distribueix a una zona d'emmagatzematge. La recàrrega dels autobusos es realitza per diferència de pressió. S'han habilitat dos punts de subministrament de gas: un en la zona de proveïment de carburant en la campa exterior i un segon assortidor de gas al costat de l'entrada a la nau d'aparcament d'autobusos.

Cal assenyalar que per a alimentar els compressors i els serveis auxiliars s'ha executat un nou centre de transformació elèctrica de 1.000 KVa deixant com a reserva una cel·la de línia per a una futura instal·lació per a carregadors de vehicles elèctrics.
En la seva intervenció, David Campión ha advertit que aquesta presentació dels nous autobusos de gas suposa un pas transcendental de la Mancomunitat per a alinear-se amb els reptes actuals de la mobilitat moderna. “D'una banda, ens impliquem totalment en la lluita contra el canvi climàtic abandonant la compra de vehicles amb combustibles fòssils i per un altre millorem la qualitat de l'aire en adoptar un combustible com el gas que té una emissió de partícules molt menor”, ha explicat el president de la MCP.

Per part seva, Juan Giménez ha recordat que en 2015 es van presentar els primers vehicles híbrids per a la flota del TUC, iniciant així el camí de la sostenibilitat del transport públic. Així mateix, ha anunciat que entre 2023 i 2024 s'incorporaran 20 vehicles elèctrics i altres dotze impulsats per gas, per la qual cosa a la fi de l'any 2024 ja seran sostenibles 115 vehicles d'un total de 159, un 75% del total de la flota.

Finalment, Berta Miranda ha subratllat l'aposta pel transport públic, que “és una realitat que hem de desenvolupar en totes les administracions públiques, ja que l'oferir un servei de transport públic òptim i eficient és essencial per a la ciutadania”. La directora general de Transports i Mobilitat Sostenible del Govern de Navarra també ha destacat que “la incorporació d'aquests nous vehicles, així com la infraestructura per a proveir-los, marca una nova fita en la progressiva descontaminació dels mitjans de transport col·lectiu a Navarra”.

 

ELS NOUS AUTOBUSOS PROPULSATS PER GAS
Els 13 nous vehicles propulsats per gas són de la marca Scania, model C340 CASTRO New City, set d'ells articulats, amb 18 metres de longitud i sis rígids de 12 metres. S'estima que el temps de proveïment de carburant mitjà de cada bus serà d'uns 4 minuts i l'autonomia de cada bus després de cada càrrega de gas serà d'uns 300 km aproximadament.

Els nous autobusos presentats avui incorporen motors de nova generació amb 340 CV que redueixen el consum en un 15% respecte a models anteriors. A més, presenten millores en el xassís amb una reducció de pes de 150 kg i una millora del 15% de la superfície de passatge. Els vehicles disposen d'equips de purificació d'aire, i compten amb càmeres de vídeo de seguretat, per la qual cosa quan es retirin els autobusos als quals substitueixen aquests nous, el 100% de la flota comptarà amb aquest sistema. A més, les 13 noves villavesas incorporen el sistema de seguretat activa Mobileye que funciona amb cinc cambres en cada vehicle i alerta al personal conductor si hi ha un risc imminent de col·lisió. Finalment, cal destacar que els nous vehicles compten amb la rampa d'accés per a cadires de rodes adequada i contrastada amb el CERMIN.

Els sis nous vehicles rígids ja formen part de la flota i els set articulats s'incorporaran al llarg del mes d'agost. La compra d'aquests vehicles va ser adjudicada a l'octubre de 2021. Cada autobús rígid ha suposat un cost de 296.500,00 euros (sense IVA) i el preu de cada vehicle articulat ha estat de 402.100,00 euros (sense IVA). El total de l'adquisició ascendeix a 4.593.700,00 euros (sense IVA).

 

UNA FLOTA DE 159 VEHICLES AMB UNA EDAT MITJANA DE 6,64 ANYS
Amb la incorporació dels 13 nous vehicles i la retirada dels 13 més antics, la flota del TUC té 159 vehicles i l'edat mitjana és de 6,64 anys. Del total de la flota, 62 vehicles són articulats (18 metres), 95 de 12 metres i 2 de 10 metres. Cal assenyalar que amb la incorporació dels nous vehicles el Transport Urbà Comarcal compta amb 66 vehicles híbrids, 6 elèctrics i els 13 nous propulsats per gas d'origen renovable, la qual cosa suposa que el 53% de la flota estigui integrada per vehicles ambientalment eficients.

 
dimarts, juliol 12, 2022
0