El 07 de setembre del 2023, la Mancomunitat de la Comarca de Pamplona va presentar un nou autobús 100% elèctric que s'integrarà en els propers dies a la flota del Transport Urbà Comarcal.

Està previst que d'aquí al juny es rebin els 19 vehicles restants corresponents a la darrera adquisició.

A l'acte, celebrat al carrer Racó de la Duana –al costat de la nova seu de la MCP–, hi han intervingut la directora general de Transports i Mobilitat Sostenible del Govern de Navarra, Berta Miranda, el president de la MCP, David Campión, el director general del Grup Moventis, Juan Giménez i el delegat d'Iberdrola a la zona nord, Eduardo Lobato.

Està previst que en els primers mesos del 2024 es rebin nou vehicles més (corresponents a la renovació de la flota 2023) i que el proper mes de juny s'incorporin els deu restants. Aquests 20 nous autobusos 100% elèctrics se sumaran als sis autobusos elèctrics ja existents a la línia 9 des de l'any 2019, cosa que permetrà continuar avançant en la transformació integral de la flota de les villaveses cap a la seva total neutralitat en emissions.

Autobús amb estètica tramviària

L'autobús presentat aquest matí és un model 'Iritzar ieTRAM 12' de 12 metres de longitud. El vehicle presenta un disseny avantguardista amb estètica de tramvia, està dotat de bateries d´última generació Irizar de 430 kWh i equipat amb motors amb una potència màxima de tracció de 240 kW. La potència de càrrega és de 100 kW i la càrrega es fa en menys de 5 hores. El bus compta amb capacitat d'energia embarcada que garanteix una prestació de servei mínim de 16,5 hores.

El vehicle té una capacitat per a 80 persones, compta amb tres portes lliscants –tipus tren–, 26 seients (4 d'ells per a persones amb mobilitat reduïda), dues zones per a cadires de rodes i carrets i doble rampa d'accés per a cadires de rodes ( elèctrica + manual).

Com a exemple de la tecnologia que incorpora aquest model de vehicle cal assenyalar que, en lloc de miralls retrovisors, compta amb dues càmeres digitals que projectaran les seves imatges a les pantalles situades al lloc de conducció, cosa que garanteix una excel·lent visibilitat en totes les condicions d'il·luminació. A més, al nou vehicle es dóna rellevància a la seguretat passiva de l'entorn amb els sistemes ADAS (Sistemes Avançats d'Ajuda a la Conducció) que contribueixen a minimitzar situacions de risc que poguessin sorgir durant la conducció.

Instal·lació de càrrega

Per a la càrrega dels nous busos s'han instal·lat a la nau de les cotxeres del TUC deu equips de càrrega rectificadors de 180 kW que alimenten 10 dispensadors amb doble sortida, que permeten cadascun la càrrega simultània de dos autobusos: 90 kW cadascun o un de sol a la màxima càrrega que permeti el vehicle (fins a 180 kW).

Per alimentar aquests equips s'ha habilitat una línia de mitjana tensió de 13,2 kV des del centre de transformació existent a la campa de les cotxeres fins a un nou centre de transformació de 2.500 kVA instal·lat a l'interior de la nau al costat dels rectificadors .

La instal·lació compta amb una plataforma Bia Could, que permet gestionar la càrrega de vehicles monitoritzant en temps real i gestionant el procés de càrrega de manera remota, de manera intel·ligent i utilitzant tecnologies d'aprenentatge automàtic.

Fons ‘Next Generation EU’

L'adquisició dels nous vehicles s'ha fet gràcies als fons europeus adreçats a la transformació sostenible del transport urbà pels quals la Mancomunitat de la Comarca de Pamplona ha rebut del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA) 4,9 milions d'euros. La proposta de la MCP contemplava l'adquisició de 20 autobusos elèctrics de 12 metres (ajuda de 4 milions d'euros) i la instal·lació de 20 punts de càrrega lenta de 90 kw cadascun i adaptació de cotxeres per a aquest fi (ajuda de 910.580 euros) .

Concretament, el preu de cada vehicle és de 498.000 euros i la subvenció del MITMA dins del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència és de 200.000 euros per vehicle. Pel que fa a la xarxa de recàrrega elèctrica, la redacció de projecte, subministrament i instal·lació de 20 punts de recàrrega i infraestructura necessària en cotxeres va ser adjudicada a Iberdrola per 811.232,96 euros. La subvenció del MITMA ha cobert el 90% del cost.

Cal recordar que, com a resposta a la crisi causada per la pandèmia, el Consell Europeu va aprovar el juliol del 2020 la creació dels fons Next Generation EU, un pla d'estímul econòmic finançat per la Unió Europea. Dotat amb 750.000 milions d'euros, la lluita contra el canvi climàtic i la descarbonització havia de representar com a mínim el 35% de les actuacions. D?aquestes xifres, a Espanya li van correspondre 140.000 milions d?euros en transferències i crèdits. Les ajudes a entitats locals per a la implantació de zones de baixes emissions i la transformació digital i sostenible del transport urbà suposen 1.000 milions d'euros corresponents als plans de recuperació. El repartiment es va destinar a impulsar projectes de mobilitat sostenible a 170 municipis espanyols amb més de 50.000 habitants, capitals de província i municipis amb entre 20.000 i 50.000 habitants, així com a dos ens supramunicipals: la Mancomunitat de la Comarca de Pamplona i l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

Pla d'energies menys contaminants

La implantació de la mobilitat elèctrica al transport urbà comporta grans avantatges mediambientals. A més de no emetre gasos nocius per a la salut humana vinculats a la crema del gasoil, els nous vehicles són molt més silenciosos, de manera que també contribueix a atenuar el soroll als entorns urbans.

L'any 2021 la MCP va aprovar el II Pla d'energies menys contaminants del TUC per a la substitució progressiva d'autobusos contaminants. En conseqüència, la MCP ja no incorpora més autobusos de gasoil i continua amb l'abandonament progressiu d'aquest combustible a la flota del Transport Urbà. Cal recordar que entre el 2022 i el juny d'aquest any la MCP ha incorporat 19 autobusos híbrids amb motor gas-elèctric, propulsats per gas natural comprimit (GNC) amb Garantia d'Origen Renovable (GdO), als quals properament se sumaran els 20 nous busos 100% elèctrics. Amb aquestes decisions la Mancomunitat s'encamina cap al seu objectiu general de ser 'Neutra a Carboni el 2030'.

Una flota de 159 vehicles amb una edat mitjana de 7,09 anys

El nou vehicle 100% elèctric s'incorporarà els propers dies a la flota i està previst que presti servei diürn complet a la línia L3 (Circular oest: centre – Ansoain). Amb la retirada del vehicle més antic, la flota del TUC mantindrà 159 vehicles i l'edat mitjana serà de 7,09 anys. Del total de la flota, 62 vehicles són articulats (18 metres), 94 de 12 metres i 2 de 10 metres. Cal assenyalar que amb la incorporació del nou vehicle el Transport Urbà Comarcal compta amb 66 vehicles híbrids dièsel-elèctrics, 7 elèctrics i 19 propulsats per gas d'origen renovable, fet que suposa que el 58% de la flota estigui integrada per vehicles ambientalment eficients.

divendres, setembre 8, 2023
0