El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica posarà en funcionament el primer servei de transport a la demanda Clic.cat de l’Empordà el pròxim dilluns 4 de novembre. Es tracta de tres noves línies circulars, amb sortida i arribada a la Bisbal d’Empordà, que funcionaran de dilluns a dissabtes feiners de 7h a 20h i que uniran 23 nuclis de població d’onze municipis diferents, amb un total de 9 expedicions diàries, 3 per a cadascun dels 3 recorreguts.
Són la R1, la R2, i la R3, que s’adaptaran a les necessitats dels usuaris. A diferència dels serveis d’autobús tradicionals amb un itinerari fix, el servei a demanda s’ajustarà al recorregut de cada expedició, en base a les necessitats dels passatges. Així, les parades de Clic.Cat són fixes, però els recorreguts es generaran en temps real segons les sol·licituds dels usuaris i els horaris s’han adaptat a les necessitats de mobilitat obligada, especialment per raons laborals o acadèmiques. Les reserves dels viatges s’hauran de fer a través de l’aplicació Clic.cat, disponible per a IOS i Android, fins a trenta minuts abans de la sortida de la primera parada del servei o bé a través del telèfon 670 788 888. A l’aplicació, les persones interessades podran indicar l’hora, l’origen, la destinació i el nombre de persones que pujaran al servei, que estarà prestat per l’empresa de mobilitat col·lectiva Moventis.
Quant a les tarifes del servei, el preu del bitllet senzill és de 1,90€, mentre que l'abonament de 10 viatges tindrà un preu de 1,75€ per viatge, amb un total de 17,50€.
El nou Clic.cat s’ha presentat aquest divendres a la Bisbal d’Empordà, amb la presència de la directora general de Transports i Mobilitat, Susi López; la presidenta del Consell Comarcal del Baix Empordà, Glòria Marull, els alcaldes i alcaldesses dels diversos ajuntaments i pel gerent de Moventis Enric Gimeno. La directora general Susi López ha destacat que el nou servei “connectarà poblacions que fins ara no tenien una bona comunicació amb transport públic” i ha recalcat que “donarà servei a una zona poc poblada, amb moltes cases disseminades”. “El Clic.cat connecta persones, vertebra el territori i facilita la mobilitat sostenible”, ha afegit.
Per la seva banda, Enric Gimeno, gerent de Moventis, ha valorat molt positivament l’inici del servei: “Estem molt orgullosos de formar part d’aquest nou projecte duent a terme un servei que té com a objectiu arribar a tots els municipis del Baix Empordà amb menor accés a la mobilitat. Es tracta d’un servei a mig camí entre el bus i el taxi, disponible a un preu molt competitiu”. “Des de Moventis demanem a tots els ajuntaments que ens ajudin a fer difusió del servei per a poder-lo fer arribar a tots els potencials usuaris”.
Amb la posada en funcionament d’aquest servei, la Generalitat atén la petició de Consell Comarcal i dels ajuntaments i dona compliment a les conclusions de l’Estudi de millora de transport públic per carretera de la comarca del Baix Empordà.
El Clic.cat
El Clic.cat és el servei de transport a la demanda digitalitzat, que funciona a través d’una aplicació mòbil que permet fer la reserva, veure en temps real la ubicació del vehicle, l’itinerari, el temps de recorregut o l’hora prevista d’arribada.
En zones rurals, o de baixa densitat demogràfica, el Clic.cat ajuda a lluitar contra el despoblament, facilita la connexió entre les persones i els seus entorns socials i millora la cohesió territorial reduint la sensació d'aïllament, unint pobles i persones que comparteixen serveis i territori.
Amb les noves línies del Baix Empordà, Catalunya disposarà de 49 línies Clic.cat. Els últims mesos, el Clic.cat ha sumat tres línies a la Vall de Ribes i unes altres tres que enllacen Sant Feliu de Codines i Gallifa, Colònies Borgonyà i Vilaseca, i Vic i Vilanova de Sau. Durant el 2023, els serveis Clic.cat van tenir una demanda de 106.513 viatgers, un 36% més que l’any 2022.
L’objectiu del Departament és anar digitalitzant i transformant en Clic.cat tota la xarxa de transport a la demanda de la Generalitat, que està formada per prop de 250 línies que arriben a més de 700 poblacions. Els serveis que encara no són Clic.cat funcionen via telefònica.
El transport a la demanda té els recorreguts i els horaris establerts, però només es presta si hi ha reserves prèvies. D’aquesta manera, els vehicles i les rutes es poden ajustar a la demanda real, evitant recorreguts ineficients i emissions de CO2.
Més informació: https://youtu.be/rJEjW0bFqtQ